Gedreven sporters geven we graag een duwtje in de rug

De kans is zéér groot dat u Dakwerken Crabbé niet alleen kent van onze activiteiten in de bouw, maar dat u onze naam ook al tegenkwam als sponsor in het wielrennen, het voetbal of in de autosport. Sportsponsoring is voor ons echter véél meer dan jaarlijks een budget vrijmaken om in de kijker te lopen. Wie de mensen in ons bedrijf kent, weet dat sport een belangrijk deel van ons dagelijks leven uitmaakt. Daarom geven we gedreven sporters graag een duwtje in de rug.

Jo Van Gossum laat zijn licht schijnen over het voorbije wielerseizoen en ziet een mooie toekomst voor het team van Crabbé-Dstny

De laatste maanden van het jaar is traditioneel een periode om een balans op te maken en tegelijk al vooruit te kijken naar het komende jaar. Dat is in bedrijven zo en in de sport is dat niet anders.

Jo Van Gossum vervult, naast zijn meer dan fulltime job bij Dakwerken Crabbé, ook de rol van verantwoordelijke Sales & Management bij het jeugdwielerteam Dakwerken Crabbé – CC Chevigny. Hij blikt eerst terug op het afgelopen wegseizoen en daarna vooruit op het komende jaar 2024.

Jo Van Gossum: “Het jaar 2023 was voor het team een belangrijk jaar, niet alleen op sportief vlak, maar ook achter de schermen. Ik probeer de meest markante gebeurtenissen op een rij te zetten:

  • Op sportief vlak was het een uitzonderlijk jaar met overwinningen in tal van topkoersen bij de juniors.
    Jarno Widar won onder andere Classique des Alpes, de Ronde van Vlaanderen, de Limburgse Pijl en hij werd Belgisch Kampioen in Brasschaat.
    Victor Vaneeckhoutte won een etappe in de Nations Cup van Saarland (Duitsland).
    Lars Vandenheede was top in alle tijdritten. Maar ook Josh Cranage, William Graff, Kamiel Eeman, Milan Donie, Cas Hermans, Seppe Geerinck, Nio Vandevorst, Matisse Geeraerts en Matthijs De Clercq scheerden hoge toppen.
    Bij de nieuwelingen werd Emiel Siegers Belgisch Kampioen en Jarne Kempeneers werd Waals Kampioen.
  • Zes van onze juniors stromen door naar zogenaamde ‘development teams’ van ‘grote ploegen’.
    Widar, Vaneeckhoutte, Eeman en Donie gaan naar Lotto – Dstny.
    Vandenheede gaat naar Soudal QS en Graff gaat naar Intermarché-Wanty.
    Dat betekent dat deze jongens al op hun jeugdige leeftijd naar de ‘wachtkamer’ van de profs mogen. Al gaat het dan allerminst over wachten maar veeleer over hard verder werken om hun droom te realiseren. Want prof worden, dat is toch het doel dat zij nastreven.
  • De 5de editie van onze Lotto Famenne Ardenne Classic (een ééndagswedstrijd voor profs in de categorie UCI 1.1) was een gigantisch succes. De weergoden waren ons gunstig gezind en Arnaud De Lie won letterlijk op 1 been de wedstrijd. Dat was de kers op de taart!
  • Als hoogtepunt op extra-sportief vlak kunnen we natuurlijk niet naast de aankondiging kijken van de komst van Dstny als nevensponsor. Vanaf 2024 zal de naam van onze ploeg
    ‘Crabbé-Dstny’ zijn. Een meer expliciete verwijzing naar de connectie met het team Lotto-Dstny is haast niet mogelijk.
  • Eens het wegseizoen naar zijn einde loopt, beginnen de voorbereidingen voor het komende jaar al. Dat houdt o.a. in dat we op zoek gaan naar versterkingen voor het invullen van de plaatsen van de jongens die een stap hogerop maken. Voor 2024 trokken we een aantal nieuwe jongens aan. Bovendien komt er voor het eerst ook een mooie kern van nieuwelingen over naar de juniors en dat is het resultaat van werk van jaren door de verschillende ploegleiders over de verschillende categorieën heen. En dat maakt ons oprecht fier!

Dit zijn zowat de meest markante hoogtepunten, maar het dient gezegd dat er nog veel meer gerealiseerd werd dan dit. Inzet en prestaties van heel veel mensen die er samen voor zorgen dat de resultaten zijn wat ze vandaag zijn.”


 

Het ‘tussenseizoen’

“We zijn op dit moment in wat ze noemen ‘het tussenseizoen’. Voor een wielerteam is dat echter allesbehalve een ‘dode’ periode, want ook in de maanden dat er geen wegwedstrijden zijn, zitten wij noch de renners stil.

Nu houden we ons bezig met wat voorbereidende wegtraingen. De meeste renners doen ook enkele keren per week aan core stability. Deze oefeningen dragen ertoe bij dat een renner stabiel in het zadel zit.

Midden november vond onze teambuilding plaats. We spendeerden met het ganse team twee dagen samen in de Ardennen. Een ideale gelegenheid voor ons om de nieuwe renners te leren kennen, maar uiteraard ook voor de renners om elkaar én ons te leren kennen.

Vanaf 2 december beginnen we met de wekelijkse teamtrainingen. Op 28 december is de voorstelling en uitreiking van de nieuwe kledij en ondertussen is er ook heel wat te regelen m.b.t. het materiaal. Denk maar aan de nieuwe fietsen, zowel voor de weg als de tijdritfietsen, helmen, enz.

In februari is er nog de trainingsstage in Spanje en daarna is het ‘voor echt’. Dan beginnen we aan het nieuwe wedstrijdseizoen op de weg.

Naast de voorbereidingen voor het nieuwe wegseizoen zijn we ook actief in het veld, off road (gravel of MTB) en op de piste. We hebben enkele veldrijders maar ook verschillende pistiers, een sectie mountainbikers en zelfs triatleten.

Van een ‘dode periode’ is dus effectief weinig sprake.”

Hoe hoog ligt de lat voor 2024?

Wie het jeugdwielrennen een beetje volgt, kan er niet naast kijken. Het team van Dakwerken Crabbé - CC Chevigny krijgt steeds meer aandacht en respect in de wielerwereld. Het feit dat een gerenommeerd bedrijf als Dstny zijn schouders mee onder het project zet, is daar een weerspiegeling van. Welke invloed heeft dat op de verwachtingen?

Jo Van Gossum: “Dat is het resultaat van jarenlang keihard werken. Onze verwachtingen kunnen onmogelijk hoger liggen dan vorig jaar. Dat is moeilijk te evenaren qua prestaties en overwinningen. Het was een zeer uitzonderlijke lichting renners.

We zijn blij dat we onze goede renners hebben kunnen houden en dat we ons versterkt hebben met een aantal jonge, talentvolle renners. Dit zowel bij de nieuwelingen als bij de juniors.

We zijn er ons van bewust dat we inderdaad vaak de rol van favorieten toebedeeld zullen krijgen. Onze renners zullen goed getraind aan de start moeten komen, maar we zullen ook niets aan het toeval overlaten.

Dstny gelooft in onze filosofie, namelijk jonge talenten kansen bieden. Dat zorgt niet voor extra druk, integendeel, het geeft extra motivatie. Door het extra budget van de nieuwe sponsor kunnen bijvoorbeeld op zoek gaan naar betere accommodaties of verblijfplaatsen tijdens de (buitenlandse) stages, rittenkoersen, …

Iets wat we nooit over het hoofd mogen zien, is dat de factor amusement nog uiterst belangrijk is bij de jeugd. Vaak is het zo dat de verwachtingen en doelstellingen bij de renners zelf zeer hoog liggen. Het is net onze taak om hen daarin te begeleiden en hen wat af te remmen.

Wat niet wegneemt dat we onze renners een zeer uitgebreid en uitdagend wedstrijdprogramma bieden, waarin alle nationale en internationale topwedstrijden zijn opgenomen.”

De missie voor de komende vijf jaren

Welke rol wil Jo Van Gossum de komende jaren spelen en hoe ziet hij het team over pakweg vijf jaar?

Jo Van Gossum: “Officieel heb ik een vergunning van ploegleider, maar ik ben vooral actief achter de schermen. Ik zoek nieuwe sponsors, trek nieuwe renners aan en ik begeleid de ploeg. Ik kruip in de rol van ploegleider tijdens het seizoen, maar enkel bij de grote wedstrijden in België. Buitenlandse wedstrijden moet ik aan me voorbij laten gaan, wegens tijdgebrek.

Laurent Mars en ik vormen het sportieve management van de ploeg. Tijdens de wedstrijden probeer ik zoveel mogelijk het parcours af te snijden om de renners te kunnen bevoorraden maar vooral ook om tactisch bij te sturen waar nodig.

Hoe het team er binnen vijf jaar zal uitzien? In het jeugdwielrennen bekijken we het jaar per jaar. Toch hoop ik dat we elk jaar een aantal jongens klaargestoomd krijgen om de stap te zetten naar de profs. Binnen 5 jaar zou ik graag kunnen zeggen dat een groot aantal van de profrenners ooit bij ons in de ploeg reden en dat ze binnen 5 jaar rijp zijn om klinkende zeges binnen te halen.

Dat is ons doel! Dat is onze missie!”