Select your language

Contacteer ons: +32 11 78 17 11 - info@crabbe.be  ico.facebook  ico.youtube 

En plots stond de wereld op zijn dak.

Het post-corona tijdperk bij Dakwerken Crabbé

Als je vandaag binnenloopt op het kantoor van Dakwerken Crabbé, dan merk je een groot verschil met pakweg een goed half jaar geleden. De mensen zijn nog dezelfde, maar de ‘look & feel’ is helemaal anders. De poster op de buitendeur geeft aan dat ook hier vanaf nu strenge regels van toepassing zijn voor wie binnen en buiten loopt. Binnen zijn voorzorgsmaatregelen getroffen: plexi schermen aan het onthaal, mondmaskers, handgel, paaltjes en tape die zones afbakenen. 

Zoals bij veel bedrijven, werd de planning van Dakwerken Crabbé half maart plots grondig in de war gestuurd. Covid-19 sloeg in als een bom en de regio rond Sint-Truiden was zwaar getroffen. Omdat een aantal medewerkers al afwezig waren wegens ziekte, werd niets aan het toeval overgelaten en werd beslist om de firma preventief te sluiten. Een bedrijf in onze sector kan immers niet op halve kracht draaien. Logistiek zijn we bovendien afhankelijk van onze leveranciers. Als er geen materialen zijn, kunnen wij geen projecten afwerken.

De impact van die periode is enorm. Onze vaste kosten bleven verderlopen, terwijl de omzet daalde. We konden geen klanten bezoeken om nieuwe opdrachten aan te nemen. En onze bestaande klanten moesten extra geduld opbrengen. Gelukkig hebben we op veel begrip kunnen rekenen, maar uiteindelijk moeten sommige werken wél uitgevoerd worden. Een lekkend dak kan je immers geen eeuwigheid laten liggen want dan wordt het risico op schade alleen maar groter. 

 

Voorzichtige heropstart

6 weken lang hebben we allemaal thuis gezeten. Minstens 6 weken hebben onze klanten (extra) moeten wachten en dat op een moment dat onze planning al bijzonder strak was. Heropstarten was iets complexer dan gewoon weer iedereen naar kantoor halen of naar de werf sturen. We (her)startten met 2 ploegen van elk 2 mensen. Week na week werd het aantal mensen verhoogd. De laatste mensen hadden in totaal 10 weken thuis gezeten. 

Daarnaast zijn er ook de praktische maatregelen die sinds de heropstart van toepassing zijn en die héél resoluut nageleefd worden, zowel op kantoor als op de werven én onderweg. Iedereen wordt er vaak aan herinnerd hoe belangrijk handen wassen is. Alle teams en alle voertuigen zijn voorzien van alcoholgel. Mondmaksers worden gedragen waar het nodig is, ook onderweg. Op kantoor worden maskers gedragen als men niet op zijn werkplek zit. Al deze maatregelen hebben ook een invloed op werkafspraken en –besprekingen. Waar het kantoor vroeger een epicentrum voor overleg aan het einde van de dag was, is dat nu allemaal anders geregeld. Het is aanpassen voor iedereen, maar het begrip en de discipline bij onze mensen zijn groot. Ieders gezondheid staat immers op het spel.

Coronatests en temperatuurmetingen

Met onze ervaring van maart nog fris in het geheugen, hebben we aan het einde van het bouwverlof geen enkel risico willen nemen. In de laatste week van het verlof werd bij alle medewerkers een coronatest afgenomen. Op maandag na het verlof konden we met een gerust hart en zonder positieve testresultaten weer aan de slag. Maar ook nu houden we de vinger aan de pols. Op maandagmorgen worden temperatuurmetingen uitgevoerd. Bij de minste twijfel sturen we de betrokken medewerker(s) naar huis en indien nodig 2 weken in quarantaine.

Geduld

Dat 2020 de stempel van ‘bijzonder jaar’ meekrijgt, is een understatement. De gevolgen voor de werking van ons bedrijf, voor de timing, de planning én de resultaten zullen minstens tot ver in 2021 zichtbaar en voelbaar zijn. En wat daarna komt, dat zal de toekomst uitwijzen. Wij kunnen alleen maar dankbaar zijn voor het geduld van onze klanten, dat er mee toe bijdraagt dat we hier als bedrijf gezond doorkomen. In elk opzicht. Aan iedereen dus een oprechte dankuwel.